Rabu, 18 Mei 2016

ANALISIS SOALAN STPM P1 MENGIKUT TEMA 2016

OLEH- AHMAD BIN YAAKOB
SEJARAH DUNIA (1500-1955)
Tema 1 Masyarakat
Masyarakat feudal di England STPM 2015
Membandingkan ciri-ciri feudalisme di England dan Jepun.
Masyarakat feudal di Jepun
1.Huraikan struktur masyarakat feudal Jepun dalam era pemerintahan kesyogunan Tokugawa dari tahun 1603 hingga tahun 1868.STPM2013
1.2 Masyarakat Agraria
Masyarakat Agraria di Belanda
Masyarakat Agraria di China STPM 2014
1.Huraikan ciri-ciri masyarakat agraria di China pada abad ke-16 dan abad ke-17 Masihi.
Tema 1 STPM U
1.3 Masyarakat Maritim
Masyarakat Maritim di Jepun.
Masyarakat Maritim di Portugal-Faktor kemunculan
1.Bincangkan faktor kemunculan Portugal sebagai kuasa maritim pada abad ke-15 dan abad ke-16 Masihi.
1.4 Masyarakat Industri di England dan Jerman.
Fokus 4
Huraikan faktor-faktor kemunculan Revolusi Perindustrian di Jerman pada abad ke-18-19.m/s 86
Tema 2 Pemerintahan dan Pentadbiran
Maharaja di China abad ke-16-20 ST
Raja/Maharaja Rusia
2.Huraikan peranan Maharaja Rusia sehingga Revolusi Rusia pada tahun 1917.STPM 2014
2.1.2 Pembesar di China dan Rusia abad ke-16-18
Fokus .5
1.Bincangkan peranan pembesar dalam sistem pemerintahan beraja di China pada abad ke-6-20.[m/s101]-
2.Jelaskan peranan pembesar dalam sistem pemerintahan beraja yang diamalkan di Rusia pada abad ke 16-20. Fokus 6 -121.
Negara Bangsa
2.2.1 Raja Mutlak  dan raja berprlembagaan di England dan Perancis abad ke-16-18.
Raja Mutlak  dan raja berprlembagaan di abad ke-16-18.STPM2015
Perbandingan sistem beraja mutlak dengan raja berperlembagaan.
Huraikan langkah-langkah yang diambil oleh pemerintah Dinasti Tudor untuk mempertahankan monarki mutlak di England. F7 m/s 131
2.2.2 Negara kesatuan dan negara persekutuan
1.Perancis abad ke-18-19
2.Amerika Syarikat abad ke-18-19
Bincangkan ciri-ciri sistem pentadbiran kerajaan Persekutuan Amerika Syarikat. F9 m/s 175      
2.2.3 Penyatuan Negara Bangsa.
Penyatuan Jerman
2.Bincangkan usaha yang dilakukan oleh Bismarck bagi menyatupadukan penduduk berbangsa Jerman selepas penyatuan negara Jerman pada tahun 1871.
Tema 2 STPM U
2.Galurkan proses penyatuan negara bangsa di  Itali pada abad ke-19 Masihi.

Tema 3 Kemajuan dan Pembangunan.
3.1 Sistem Ekonomi
3.1.1 Feudalisme dan kapitalisme
Feudalisme di Asia- Jepun dan China abad ke-16
Huraikan perkembangan sistem ekonomi feudalisme di Jepun pada abad ke-16 F 11,m/s 219
Kapitalisme di Eropah Barat.-Jerman dan Perancis
3.Bincangkan faktor perkembangan sistem ekonomi kapitalisme di Eropah Barat dari abad ke-16 hingga abad ke-18 Masihi. STPM 2013
3.Bincangkan pelaksanaan Merkantilisme di England pada abad ke-17 Masihi. STPM U2013
Kapitalisme
England  pada abad ke-18-19
Amerika Syarikat pada abad ke-18-19 STPM 2015
3.1.2 Perkembangan Ekonomi
3.1.2.1 Perdagangan dan perniagaan
i.Pertanian dan perniagaan di Portugal dan Belanda pada abad ke-16-18
3.1.2.2 Pertanian di Belanda abad ke-17-18
3.Jelaskan faktor perkembangan pertanian di Belanda pada abad ke-18 Masihi.STPM 2014
ii.Pertanian di England abad ke-17-18.
Bincangkan faktor-faktor yang mendorong perkembangan pesat dalam bidang pertanian di England pada abad ke17-18.Fokus STPM 12 m/s 242
3.1.2.3 Perindustrian
iii.Perindustrian di Jerman dan Jepun abad ke-19-20
Sejauh manakah dasar kerajaan Meiji mendorong perkembangan perindustrian di Jepun pada abad ke-17-18.  Fokus STPM 12 m/s242
3.3.1 Perkembangan ilmu-Zaman pencerahan
4.Sejauh manakah Zaman Pencerahan pada abad ke-18 Masihi membawa perubahan landskap politik, ekonomi dan sosial di Eropah? STPM 2013
4.Bincangkan perkembangan pemikiran dan pendidikan humanism di Eropah pada abad        ke-16 dan abad ke-17 Masihi. STPM U 2013
3.3.2 Sumbangan tokoh di England dan Perancis abad ke 18-19.
Menilai idea dan sumbangan tokoh.
i.Charles Louis Montesquieu.
ii.Adam Smith
iii.Jean Jacquaes Rousseau.
Jelaskan idea yang dikemukakan oleh Rousseau mengenai sistem pendidikan awal dalam karyanya yang berjudul Emile. F STPM 13,m/s 254.

3.3 Kemajuan pendidikan di Perancis
4.Huraikan perkembangan sistem pendidikan di Perancis pada abad ke-19 Masihi.STPM 2014
Kemajuan pendidikan di Jerman abad ke-18-19.

Tema 4 NASIONALISME DAN PEMBENTUKAN NEGARA BANGSA.
Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan.
Reaksi masyarakat tempatan di India
Kebangkitan Islam dan Sikh
Kebangkitan Petani
Dahagi di India
5.“Peristiwa Dahagi yang berlaku di India pada tahun 1857 telah mengukuhkan cengkaman kuasa British terhadap India.” Bincangkan.
Reaksi masyarakat tempatan di China
1.Perang Candu I dan Perang Candu II.
2.Perjanjian-perjanjian
3.Pemberontakan Boxer.
Sejauhmana isu candu merupakan faktor utama yang menyebabkan tercetusnya Perang Candu Pertama 1839-1842 di China? FOKUS STPM 15 m/s 315.
b)Transfomasi sosial, ekonomi dan kemunculan intelektual tempatan.
China
Gerakan pembaharuan

Tema 4
Konflik antarabangsa- Sebab Perang Dunia I
6.Terangkan faktor yang menyebabkan Perang Dunia Pertama tercetus pada tahun 1914.
 STPM Ulangan 2013
Kesan Perang Dunia 1 tehadap Jeman STPM 2015
4.2.3Perang Dingin
6.Bincangkan kesan Perang Dingin terhadap politik antarabangsa. STPMU 2013
6.Bincangkan polisi ekonomi dan politik Amerika Syarikat di Eropah semasa era Perang Dingin dari tahun 1945 hingga tahun 1955. STPM 2014U
Perang Dunia Kedua 1941-1945- Jepun dan Amerika Syarikat abad ke-20
Huraikan faktor-faktor yang mendorong penglibatan Jepun dalam Perang Dunia kedua .
Huraikan kesan Perang Dunia Kedua terhadap Jerman. FOKUS STPM 17, m/s 355
4.3 Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan
Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonosasi oleh orang tempatan.
LANGKAH-LANGKAH MENDAPAT KEDAULATAN
CHINA
1.Reformasi 100 hari
2.Gerakan 4 Mei
3.Revolusi 1911
5.Jelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China pada tahun 1911.STPMU 2014
Bincangkan faktor-faktor yang menyebabkan tercetusnya Gerakan 4 Mei 1919 di China.
INDIA
1.Pembaharuan politik, Ekonomi dan Sosial.
Dekolonisasi oleh masyarakat tempatan
Dasar pentadbiran British telah meletakkan asas kepada kebangkitan semangat nasionalisme di India. Bincangkan.FOKUS 19 m/s 420.
CHINA
1.KMT
2.PKC
INDIA
Kaedah perjuangan Mahatma Ghandi - STPM 2015
1.Pertubuhan Kongres Kebangsaan India
2.Liga Islam.
4.4 Perhubungan luar
1.Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
Soviet Union dan Amerika Syarikat abad ke-20.
2.Komanwel
United Kingdom dan India abad ke-20
3.NATO
United Kingdom dan Amerika Syarikat abad ke-20.
1.Bincangkan matlamat asas penubuhan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 1945.
Dengan memberi contoh yang relevan , bincangkan sumbangan Komanwel terhadap negara anggotanya.
Bincangkan matlamat penubuhan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara  (NATO)
FOKUS STPM 20 m/s 438




Tiada ulasan:

Catat Ulasan