OLEH- AHMAD BIN YAAKOB
SEJARAH
DUNIA (1500-1955)
Tema 1 Masyarakat
Masyarakat
feudal di England STPM
2015
Membandingkan
ciri-ciri feudalisme di England dan Jepun.
Masyarakat
feudal di Jepun
1.Huraikan
struktur masyarakat feudal Jepun dalam era pemerintahan kesyogunan Tokugawa
dari tahun 1603 hingga tahun 1868. STPM2013
1.2
Masyarakat Agraria
Masyarakat
Agraria di Belanda
Masyarakat
Agraria di China STPM 2014
1.Huraikan
ciri-ciri masyarakat agraria di China pada abad ke-16 dan abad ke-17 Masihi.
Tema 1
STPM U
1.3
Masyarakat Maritim
Masyarakat
Maritim di Jepun.
Masyarakat
Maritim di Portugal-Faktor kemunculan
1.Bincangkan
faktor kemunculan Portugal sebagai kuasa maritim pada abad ke-15 dan abad ke-16
Masihi.
1.4
Masyarakat Industri di England dan Jerman.
Fokus
4
Huraikan
faktor-faktor kemunculan Revolusi Perindustrian di Jerman pada abad
ke-18-19.m/s 86
Tema
2 Pemerintahan dan Pentadbiran
Maharaja di China abad ke-16-20
ST
Raja/Maharaja
Rusia
2.Huraikan
peranan Maharaja Rusia sehingga Revolusi Rusia pada tahun 1917.STPM 2014
2.1.2
Pembesar di China dan Rusia abad ke-16-18
Fokus
.5
1.Bincangkan
peranan pembesar dalam sistem pemerintahan beraja di China pada abad
ke-6-20.[m/s101]-
2.Jelaskan
peranan pembesar dalam sistem pemerintahan beraja yang diamalkan di Rusia pada
abad ke 16-20. Fokus 6 -121.
Negara
Bangsa
2.2.1
Raja Mutlak dan raja berprlembagaan di England dan Perancis abad ke-16-18.
Raja
Mutlak dan raja berprlembagaan di abad ke-16-18. STPM2015
Perbandingan
sistem beraja mutlak dengan raja berperlembagaan.
Huraikan
langkah-langkah yang diambil oleh pemerintah Dinasti Tudor untuk mempertahankan
monarki mutlak di England. F7 m/s 131
2.2.2
Negara kesatuan dan negara persekutuan
1.Perancis
abad ke-18-19
2.Amerika
Syarikat abad ke-18-19
Bincangkan
ciri-ciri sistem pentadbiran kerajaan Persekutuan Amerika Syarikat. F9 m/s
175
2.2.3
Penyatuan Negara Bangsa.
Penyatuan
Jerman
2.Bincangkan
usaha yang dilakukan oleh Bismarck bagi menyatupadukan penduduk berbangsa
Jerman selepas penyatuan negara Jerman pada tahun 1871.
Tema 2
STPM U
2.Galurkan
proses penyatuan negara bangsa di Itali pada abad ke-19 Masihi.
Tema 3
Kemajuan dan Pembangunan.
3.1
Sistem Ekonomi
3.1.1
Feudalisme dan kapitalisme
Feudalisme
di Asia- Jepun dan China abad ke-16
Huraikan
perkembangan sistem ekonomi feudalisme di Jepun pada abad ke-16 F 11,m/s 219
Kapitalisme
di Eropah Barat.-Jerman dan Perancis
3.Bincangkan
faktor perkembangan sistem ekonomi kapitalisme di Eropah Barat dari abad ke-16
hingga abad ke-18 Masihi. STPM 2013
3.Bincangkan
pelaksanaan Merkantilisme di England pada abad ke-17 Masihi. STPM U2013
Kapitalisme
England
pada abad ke-18-19
Amerika
Syarikat pada abad ke-18-19
STPM 2015
3.1.2
Perkembangan Ekonomi
3.1.2.1
Perdagangan dan perniagaan
i.Pertanian
dan perniagaan di Portugal dan Belanda pada abad ke-16-18
3.1.2.2
Pertanian di Belanda abad ke-17-18
3.Jelaskan
faktor perkembangan pertanian di Belanda pada abad ke-18 Masihi.STPM 2014
ii.Pertanian
di England abad ke-17-18.
Bincangkan
faktor-faktor yang mendorong perkembangan pesat dalam bidang pertanian di
England pada abad ke17-18.Fokus STPM 12 m/s 242
3.1.2.3
Perindustrian
iii.Perindustrian
di Jerman dan Jepun abad ke-19-20
Sejauh
manakah dasar kerajaan Meiji mendorong perkembangan perindustrian di Jepun pada
abad ke-17-18. Fokus STPM 12 m/s242
3.3.1
Perkembangan ilmu-Zaman pencerahan
4.Sejauh
manakah Zaman Pencerahan pada abad ke-18 Masihi membawa perubahan landskap
politik, ekonomi dan sosial di Eropah? STPM 2013
4.Bincangkan
perkembangan pemikiran dan pendidikan humanism di Eropah pada
abad ke-16 dan abad ke-17 Masihi.
STPM U 2013
3.3.2
Sumbangan tokoh di England dan Perancis abad ke 18-19.
Menilai
idea dan sumbangan tokoh.
i.Charles
Louis Montesquieu.
ii.Adam
Smith
iii.Jean
Jacquaes Rousseau.
Jelaskan
idea yang dikemukakan oleh Rousseau mengenai sistem pendidikan awal dalam
karyanya yang berjudul Emile. F STPM 13,m/s 254.
3.3 Kemajuan pendidikan di Perancis
4.Huraikan
perkembangan sistem pendidikan di Perancis pada abad ke-19 Masihi.STPM 2014
Kemajuan
pendidikan di Jerman abad ke-18-19.
Tema 4
NASIONALISME DAN PEMBENTUKAN NEGARA BANGSA.
Dekolonisasi
dan pengembalian kedaulatan.
Reaksi
masyarakat tempatan di India
Kebangkitan
Islam dan Sikh
Kebangkitan
Petani
Dahagi
di India
5.“Peristiwa
Dahagi yang berlaku di India pada tahun 1857 telah mengukuhkan cengkaman kuasa
British terhadap India.” Bincangkan.
Reaksi
masyarakat tempatan di China
1.Perang
Candu I dan Perang Candu II.
2.Perjanjian-perjanjian
3.Pemberontakan
Boxer.
Sejauhmana
isu candu merupakan faktor utama yang menyebabkan tercetusnya Perang Candu
Pertama 1839-1842 di China? FOKUS STPM 15 m/s 315.
b)Transfomasi
sosial, ekonomi dan kemunculan intelektual tempatan.
China
Gerakan
pembaharuan
Tema 4
Konflik
antarabangsa- Sebab Perang Dunia I
6.Terangkan
faktor yang menyebabkan Perang Dunia Pertama tercetus pada tahun 1914.
STPM
Ulangan 2013
Kesan Perang
Dunia 1 tehadap Jeman STPM 2015
4.2.3Perang Dingin
6.Bincangkan
kesan Perang Dingin terhadap politik antarabangsa. STPMU 2013
6.Bincangkan
polisi ekonomi dan politik Amerika Syarikat di Eropah semasa era Perang Dingin
dari tahun 1945 hingga tahun 1955. STPM 2014U
Perang
Dunia Kedua 1941-1945- Jepun dan Amerika Syarikat abad ke-20
Huraikan
faktor-faktor yang mendorong penglibatan Jepun dalam Perang Dunia kedua .
Huraikan
kesan Perang Dunia Kedua terhadap Jerman. FOKUS STPM 17, m/s 355
4.3
Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan
Menerangkan
langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonosasi oleh orang tempatan.
LANGKAH-LANGKAH
MENDAPAT KEDAULATAN
CHINA
1.Reformasi
100 hari
2.Gerakan
4 Mei
3.Revolusi
1911
5.Jelaskan
faktor-faktor tercetusnya Revolusi China pada tahun 1911.STPMU 2014
Bincangkan
faktor-faktor yang menyebabkan tercetusnya Gerakan 4 Mei 1919 di China.
INDIA
1.Pembaharuan
politik, Ekonomi dan Sosial.
Dekolonisasi
oleh masyarakat tempatan
Dasar
pentadbiran British telah meletakkan asas kepada kebangkitan semangat
nasionalisme di India. Bincangkan.FOKUS 19 m/s 420.
CHINA
1.KMT
2.PKC
INDIA
Kaedah perjuangan
Mahatma Ghandi - STPM 2015
1.Pertubuhan
Kongres Kebangsaan India
2.Liga
Islam.
4.4
Perhubungan luar
1.Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu
Soviet
Union dan Amerika Syarikat abad ke-20.
2.Komanwel
United
Kingdom dan India abad ke-20
3.NATO
United
Kingdom dan Amerika Syarikat abad ke-20.
1.Bincangkan
matlamat asas penubuhan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 1945.
Dengan
memberi contoh yang relevan , bincangkan sumbangan Komanwel terhadap negara
anggotanya.
Bincangkan
matlamat penubuhan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO)
FOKUS STPM
20 m/s 438
Tiada ulasan:
Catat Ulasan